Stip op de horizon
De overkoepelende beleidsdoelstelling bij dit programma is het behouden én benutten van het landschappelijke karakter van de gemeente. Tegelijkertijd moeten de ontwikkelingen in mobiliteit in goede banen geleid worden. Zoals elektrische fietsen en auto's en eco-combi's (extra lange vrachtwagens).
Uitgangspunt is om op een doelmatige en doeltreffende wijze de openbare ruimte en de infrastructuur in te richten en te beheren met voldoende aandacht voor leefbaarheid, verkeersveiligheid en landschappelijke en cultuurhistorische waarden.
Uitgangspunt is zoveel mogelijk planmatig beheer op een, over het algemeen, basis niveau. We zoeken steeds meer de samenwerking met de inwoners. Inwoners willen we ruimte geven voor eigen verantwoordelijkheid. Al langere tijd hebben we afspraken met speeltuinverenigingen over het onderhoud van de speelplaatsen en met sportverenigingen over het beheer van de velden. Daar komen nieuwe ontwikkelingen bij:
- op wat grotere schaal, vanuit de dorpsplannen
- op een kleinere schaal, zoals met en door de inwoners verbeteren van de kwaliteit van het groen bij Groen van voldoende naar goed
Relevante ontwikkelingen en trends
Algemeen
Veel van de zaken in dit programma zijn ‘going concern’-taken. Deze worden toegelicht in paragraaf 3, Onderhoud Kapitaalgoederen.
Nieuwe Natuurwet
Per 1 januari 2017 is de nieuwe Natuurwet van kracht. De nieuwe Wet natuurbescherming vervangt straks 3 wetten;
- de Natuurbeschermingswet 1998
- de Boswet
- de Flora- en faunawet
De rijksoverheid vraagt gemeenten om een gebruiksvriendelijk loket. Voor inwoners en bedrijven is het belangrijk dat zij makkelijk en snel weten of een activiteit met mogelijk schadelijke gevolgen voor de natuur toelaatbaar is. De Omgevingsdienst Rivierenland ontwikkelt een eenvoudig stappenplan.Met het stappenplan ziet de toetser van plannen snel of activiteiten de natuur schaden. In de gemeente namen de afdelingen de natuurregels al op in hun werkwijze.
Klimaatbestendig Geldermalsen
De dorpen met haar buitengebieden zijn de plekken waar onze inwoners wonen, werken, ondernemen en hun vrije tijd doorbrengen. Deze gebieden zijn de motor van onze economie. Een goede kwaliteit van de leefomgeving is essentieel.
Deze kwaliteit staat onder druk door heviger regen, langduriger droogte en meer warme dagen. Dit zorgt nu al voor omvangrijke grote schade aan gebouwen, infrastructuren, openbare ruimte, gezondheid en economie. De wijze waarop wij nu omgaan met hemelwater maakt ons kwetsbaarder bij piekbuien en droogteperioden. In de toekomst kunnen we die steeds minder goed opvangen.
Onderzoek laat zien dat de schade enorm oploopt als we niets doen. De rekening komt is voor woningeigenaren, bedrijven en de toekomstige belastingbetaler.
Het is belangrijk deze schade te voorkomen. Door de opgave nu al te combineren met andere opgaven kunnen we een verbetering van de bebouwde kwaliteit bereiken. Dit voorkomt toekomstige kosten.
Om hieraan invulling te geven gebruiken we een klimaattrap. De klimaattrap zoomt in op wateroverlast, waterschade, droogte, hittestress en smog.
Met deze klimaattrap werken we de integrale disciplines verder uit:
- wonen
- infrastructuur
- groen
- duurzaamheid
- recreatie
- water
- riolering
Verkeersveiligheid
Voor het eerst sinds jaren is het aantal dodelijke ongevallen in Nederland toegenomen. De meeste dodelijke slachtoffers zijn te betreuren op 50 en 80 km/uur wegen. Opvallend is de toename van het aantal slachtoffers onder scootmobiel gebruikers. Het aantal dodelijk slachtoffers onder fietsers bleef gelijk. Wel zijn er meer letselongevallen bij fietsers. Deze trendbreuk laat zich deels verklaren door de verbeterde ongevallenregistratie. Met name de oudere fietser loopt vaker letsel op. De toename van het gebruik van de elektrische fiets speelt hierin ook een rol. Het is een opgave om ook:
- de komende jaren de gebiedsontsluitingswegen (50 en 80 km wegen) Duurzaam Veilig te blijven inrichten
- de veiligheid voor met name de oudere elektrische fietsers te verbeteren
Relatie met andere programma's
Tussen de programma’s in deze begroting bestaan onderlinge relaties. Er is afstemming met programma 2 voor het speerpunt Duurzaamheid (in relatie tot het herziene beheerplan Openbare Verlichting en het toenemende gebruik van elektrische auto's).
Bij programma 3 is afstemming met het speerpunt dorpsgericht werken vanwege de spelregels voor het bepalen van invloed op het dorpsbudget.
Klimaatbestendig Geldermalsen wordt binnen de omgevingsvisie opgenomen in programma 2. De beleidspunten en te nemen maatregelen worden binnen het VGRP (rioleringsbeleidsplan) in 2019-2023 opgenomen.
Inleiding
Per speerpunt vindt u de antwoorden op de volgende vragen:
- Wat is het probleem/de uitdaging/de opgave?
- Wat willen we bereiken?
- Wat gaan we daarvoor doen?
- Wat mag het kosten inclusief nieuw beleid?
- Wat zijn de risico's?
Speerpunten
Indicatoren
Nieuw in deze begroting is een verplichte set aan indicatoren. De bron van de gegevens, die we hebben opgenomen, is de website waarstaatjegemeente.nl.
De cijfers van waarstaatjegemeente.nl zijn niet altijd heel recent. De verwachting is dat in de loop van de jaren de actualiteit toeneemt. Ter vergelijking hebben we de cijfers voor heel Nederland opgenomen. We kunnen er ook voor kiezen om te vergelijken met een selectie vergelijkbare gemeenten en om het tijdsverloop te laten zien. Hier zien we een groeimogelijkheid voor de komende jaren. We horen ook graag uw wensen.
Indicatoren Landschap, verkeer en openbare ruimte | ||||
---|---|---|---|---|
Indicator | Eenheid | Periode | Geldermalsen | Nederland |
Ziekenhuisopname na verkeersongeval | % | 2014 | 7 | 7 |
Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser | % | 2014 | 10 | 10 |
Inleiding
Hier vindt u de belangrijkste beleidskaders van dit programma.
Wettelijk en/of beleidskader vastgelegd in
Beleidskader | Vastgesteld door | Datum vaststelling | Geldig tot en met |
---|---|---|---|
Mobiliteitsvisie Geldermalsen | gemeenteraad | januari 2017* | 2030 |
‘Malsen aan de Linge’ | gemeenteraad | maart 2012 | geen einddatum |
Beheerplan Groen | gemeenteraad | december 2009 | 2017 |
Beheerplan Begraafplaatsen | gemeenteraad | mei 2016 | 2021 |
Beheerplan Bomen | gemeenteraad | december 2011 | 2018 |
Beheerplan Wegen | gemeenteraad | juli 2014 | 2019 |
Beheerplan Bermen | college | juli 2014 | geen planmatig beheer |
Verbreed gemeentelijk Rioleringsbeleidsplan, inclusief Stedelijk Waterplan | gemeenteraad | mei 2013 | 2018 |
Beleidsvisie&beheerplan Begraafplaatsen | gemeenteraad | mei 2016 | 2021** |
Beheerplan Baggeren 2015-2029 | gemeenteraad | juni 2014 | 2019 |
Beheerplan Kunstwerken | gemeenteraad | juni 2010 | 2017 |
Beheerplan Watergangen | gemeenteraad | januari 2013 | 2017 |
Beheerplan Beschoeiingen | gemeenteraad | juni 2010 | 2018 |
Beheerplan Hekwerken | gemeenteraad | juni 2010 | 2015*** |
Beheerplan Schoonhouden van wegen | gemeenteraad | juni 2015 | 2020 |
Beleidsplan Openbare Verlichting | gemeenteraad | mei 2016 | 2021** |
* Mobiliteitsvisie wordt naar verwachting vastgesteld in januari 2017, daarna volgt actualisatie Mobiliteitsplan Geldermalsen (eveneens in 2017)
**mits goedkeuring door raad bij begrotingsbehandeling november 2016
*** wordt bij de actualisatie van het Groenbeheerplan hierin opgenomen (gaat om klein bedrag).
Inleiding
Verbonden partijen zijn organisaties waarin de gemeente Geldermalsen een bestuurlijk én een financieel belang heeft. Het kan gaan om 1) een gemeenschappelijke regeling of 2) een deelneming in een vennootschap of stichting.
Hier vindt u de verbonden partij(en) die een bijdrage leveren aan de te realiseren doelen binnen dit programma. Per verbonden partij zijn de belangrijkste (beleids)ontwikkelingen vermeld. Algemene en financieel-technische informatie over de betreffende verbonden partij(en) vindt u in de paragraaf Verbonden partijen van deze begroting.
Verbonden Partijen
De financiën
De lasten en baten van het programma zijn hieronder weergegeven.
Landschap, verkeer en openbare ruimte | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Taakvelden BBV (incl. reserves) | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Lasten (x 1.000) | |||||||
0.10 | Mutaties reserves | 462 | 3.958 | 444 | 446 | 449 | 453 |
0.63 | Parkeerbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 33 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 |
2.1 | Verkeer en vervoer | 6.153 | 6.946 | 3.402 | 3.438 | 3.478 | 3.503 |
2.2 | Parkeren | 64 | 98 | 65 | 62 | 62 | 62 |
2.5 | Openbaar vervoer | 99 | 88 | 56 | 56 | 3.756 | 56 |
5.5 | Cultureel erfgoed | 271 | 132 | 130 | 130 | 130 | 105 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 2.678 | 2.654 | 1.947 | 1.932 | 1.917 | 1.917 |
7.2 | Riolering | 3.217 | 3.325 | 3.467 | 3.573 | 3.682 | 3.794 |
7.3 | Afval | 2 | 7 | 4 | 4 | 4 | 4 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 770 | 795 | 901 | 913 | 926 | 938 |
Totaal Lasten | 13.749 | 18.037 | 10.450 | 10.588 | 14.438 | 10.866 | |
Baten (x 1.000) | |||||||
0.10 | Mutaties reserves | 2.357 | 6.085 | 457 | 423 | 4.125 | 418 |
0.63 | Parkeerbelasting | 372 | 400 | 392 | 369 | 369 | 369 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.1 | Verkeer en vervoer | 1.596 | 1.292 | 92 | 92 | 92 | 92 |
2.2 | Parkeren | 16 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
2.5 | Openbaar vervoer | 10 | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.5 | Cultureel erfgoed | 109 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 83 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
7.2 | Riolering | 3.922 | 4.025 | 4.381 | 4.490 | 4.603 | 4.718 |
7.3 | Afval | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 616 | 634 | 848 | 858 | 865 | 872 |
Totaal Baten | 9.081 | 12.468 | 6.195 | 6.257 | 10.079 | 6.494 | |
Exploitatieresultaat na bestemming | 4.668 | 5.568 | 4.255 | 4.330 | 4.360 | 4.371 |
De toevoegingen en onttrekkingen van het programma zijn hieronder weergegeven.
Landschap, verkeer en openbare ruimte | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Taakvelden BBV mutaties reserves | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Toevoegingen (x 1.000) | |||||||
0.10 | Mutaties reserves | 462 | 3.958 | 444 | 446 | 449 | 453 |
Totaal toevoegingen | 462 | 3.958 | 444 | 446 | 449 | 453 | |
Onttrekkingen (x 1.000) | |||||||
0.10 | Mutaties reserves | 2.357 | 6.085 | 457 | 423 | 4.125 | 418 |
Totaal onttrekkingen | 2.357 | 6.085 | 457 | 423 | 4.125 | 418 | |
Saldo mutaties reserves | -1.895 | -2.127 | -13 | 23 | -3.675 | 35 |
De mutaties na bestemming t.o.v. 2017 zijn op hoofdlijnen:
Programma 4 | 2018 | 2019 | 2020 | |||
Overhead/ambtelijke uren | -27 | -27 | -27 | |||
Nieuw beleid | -25 | -30 | -34 | |||
Bijstand verstrekkingen | 3 | 6 | 10 | |||
Incidenteel terugkerend/fluctuerend | -26 | -53 | -64 | |||
Totaal verschil t.o.v. basisjaar 2017 | -75 | -104 | -115 |