Stip op de horizon
De gemeenten Geldermalsen, Neerijnen en Lingewaal werken al jaren samen bij veiligheid en brandweerzorg. Ze onderzochten de afgelopen periode intensief de mogelijkheden voor een vergaande samenwerking. De onderzoeken waren gericht op:
- de financiële situatie van de gemeente
- de ambities voor de voorzieningen in de 26 dorpen
- en bijvoorbeeld de staat van het onderhoud van groen en wegen
In de onderzoeksfase konden inwoners hun wensen en zorgen delen over de dienstverlening bij een grotere GNL-gemeente.
Ervan uitgaande dat de raden zich op 6 oktober uitspraken voor een bestuurlijke fusie, gaan de colleges aan de slag met de opdracht om een Herindelingsontwerp op te stellen. Met het door de raden genomen mijlpaalbesluit start een vervolgfase in het samenwerkingsproces. In 2017 kan dat leiden tot een onomkeerbaar politiek besluit. Het vizier is de komende periode gericht op het herindelingsontwerp. In dit ontwerp worden vraagstukken over de gezamenlijke ambities en keuzen verder uitgewerkt.
In aanloop naar de mogelijke bestuurlijke fusie werkt Geldermalsen samen met Neerijnen en Lingewaal aan een visie op dienstverlening. Dienstverlening die past in de huidige tijd. Er is aandacht voor:
- open communicatie met inwoners
- ruimte bieden aan eigen initiatieven van inwoners
De gezamenlijke visie is ook de leidraad voor de verbeteringen die Geldermalsen in haar dienstverleningsconcept wil doorvoeren.
Relevante ontwikkelingen en trends
Visie op dienstverlening
Naast de ontwikkelingen in de maatschappij richt de overheid zich steeds meer op een faciliterende rol in plaats van de rol van initiatiefneemster. Door deze ontwikkelingen wordt de visie op dienstverlening aangepast. Vooruitlopende op een eventueel herindelingsbesluit is afgesproken dat Neerijnen, Lingewaal en Geldermalsen samen gaan optrekken. Een mogelijke herindeling met deze gemeenten betekent dat er een nieuwe gemeente ontstaat van 26 dorpen.
In de gemeentelijke organisatie zijn al allerlei initiatieven die een voorschot lijken te nemen op een nieuwe dienstverleningsvisie.
- Bij het Kernteam koos de gemeente een manier van werken met veel persoonlijk contact met klanten.
- De crisis rond het asielzoekerscentrum en de gesprekken met inwoners daarna maakten duidelijk dat vormen van onvrede te maken kunnen hebben dienstverlening van de gemeente.
In deze turbulente tijden is voor goede en consistente dienstverlening een heldere visie, scherpe koersbepaling en een wendbare, effectieve organisatie nodig.
Invoering Omgevingswet
Het Rijk voert een grote verandering in het omgevingsrecht door. Diverse wetten over de fysieke leefomgeving worden gebundeld en waar mogelijk vereenvoudigd in de Omgevingswet. De wet treedt naar verwachting in 2019 in werking.
Voor bijna alle vergunningen voor activiteiten in de fysieke leefomgeving moeten inwoners in de toekomst bij één loket van de overheid terecht kunnen. De wetgeving voegt al deze verschillende onderwerpen in deze wet samen.
De impact op de gemeentelijke werkwijze is erg groot. Het wordt vergeleken met het transitieproces in het sociaal domein. Het komende jaar treft Geldermalsen voorbereiding om op tijd deze nieuwe wettelijke taken te kunnen uitvoeren.Geldermalsen werkt samen met Neerijnen en Lingewaal en de regio.
Wet open overheid
Op 19 april 2016 stelde de Tweede Kamer het initiatief wetsvoorstel Wet open overheid (Woo) vast. De nieuwe wet vervangt de Wet openbaarheid bestuur. Het doel van de Woo is om overheden transparanter te maken. Het belang van openbaarheid van publieke informatie voor de democratische rechtsstaat, de burger, het bestuur en economische ontwikkeling wordt daarmee beter gediend.
Volgens het wetsvoorstel hebben burgers recht op toegang tot publieke informatie en het hergebruik van die informatie. Overheden moeten uit eigen beweging bepaalde soorten informatie openbaar maken. Overheden gaan een register bijhouden van hun documenten en datasets. Dit register moet 24 uur per dag online beschikbaar zijn.
De reikwijdte van de Woo is breder. De uitzonderingsgronden voor de verplichting om informatie openbaar te maken worden aangescherpt. Er is een mogelijkheid om een verzoek te weigeren bij misbruik. De wet dwangsom niet tijdig beslissen geldt niet voor de Woo. De verwachting is dat deze bepaling geen invloed heeft op de misbruikverzoeken. Nu worden deze ingediend om proceskosten te ontvangen in bezwaar- en beroepsprocedures.De plenaire behandeling van de Woo in de Eerste Kamer is doorgeschoven naar 2017. De Senaat wacht op de aangekondigde impactanalyse van minister Plasterk.
Meer toezicht op verwerken persoonsgegevens
De Autoriteit Persoonsgegevens (College bescherming persoonsgegevens) intensiveert het toezicht op de verwerking van persoonsgegevens in het sociaal domein. In 2016 onderzocht de Autoriteit persoonsgegevens de verwerking van persoonsgegevens in het sociaal domein bij 41 gemeenten.
In elke afzonderlijke wet staat welke persoonsgegevens verwerkt mogen worden. Is er geen wettelijke grondslag voor het verwerken van persoonsgegevens? Dan is toestemming nodig. volgens het rapport hebben gemeenten nu onvoldoende overzicht over de verschillende wettelijke grondslagen voor persoonsgegevens.
Dit overzicht moet er binnen afzienbare tijd wel komen. Deze verbeterslag wordt regionaal voorbereid. De Autoriteit Persoonsgegevens controleert in 2017 of gemeenten de aanbevelingen van het rapport uitvoeren.
Aanscherping privacywetgeving
Privacy is nu geregeld in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Deze wet is gebaseerd op de Europese privacyrichtlijn uit 1995. Toen stond internet nog in de kinderschoenen. Daarom is de Europese privacywetgeving de afgelopen jaren herzien. Het resultaat is:
- per 1 januari 2016 is er een algemene verordening gegevensbescherming
- een aparte richtlijn voor gegevensbescherming bij opsporing en vervolging voor politie en justitie
Vanaf 25 mei 2018 geldt deze Europese Verordening voor alle EU-lidstaten. Eén privacywet in de hele EU in plaats van 28 verschillende nationale wetten. De nieuwe privacywetgeving geldt voor publiekrechtelijke en privaatrechtelijke organisaties. Dus ook voor de gemeente.
Organisaties mogen alleen persoonsgegevens verzamelen voor speciale doelen die in de Verordening staan. De gebruiker moet informatie krijgen over de verwerking van zijn persoonsgegevens. Hij moet toestemming geven voor de verwerking van zijn gegevens. Gaan organisaties niet op een verantwoorde manier met persoonsgegevens om? Dan zijn ze aansprakelijk. Om de aansprakelijkheid kracht bij te zetten krijgen toezichthouders uitgebreidere en zwaardere sanctiebevoegdheden. Deze kunnen oplopen tot een miljoen of twee procent van de (wereldwijde) jaaromzet. In Nederland is het College bescherming Persoonsgegevens de toezichthouder.
Integraal Veiligheidsplan 2017-2020 (IVP)
De gemeente heeft de regie over het lokale integrale veiligheidsbeleid. Het Kernbeleid Veiligheid beschrijft de regierol van gemeenten als volgt:
'het zodanig sturen, interveniëren en in stand houden van allerlei randvoorwaarden dat de diverse betrokken partijen op het terrein van veiligheid op een effectieve manier blijven samenwerken en met elkaar een aanvaardbaar niveau van veiligheid en leefbaarheid weten te consolideren.'
Voor regie op het veiligheidsbeleid is een IVP onmisbaar. Met het Kernbeleid Veiligheid kunnen gemeenten stap voor stap tot een integraal veiligheidsplan komen. Het veiligheidsplan bevat:
- een strategische visie
- een selectie van prioriteiten inclusief aanpak uitgangspunten voor de coördinatie en samenwerking
- de richtlijnen voor de organisatorische borging van het beleid
Kernbeleid Veiligheid heeft vijf beleidsvelden:
- veilige woon- en leefomgeving
- bedrijvigheid en veiligheid
- jeugd en veiligheid
- fysieke veiligheid
- integriteit en veiligheid
Beperking veiligheidsrisico's van spoorvervoer
In 2015 trad de Wet Basisnet in werking. Deze wet heeft tot doel een balans te vinden tussen (externe veiligheids)risico’s voor omwonenden en het economisch belang van het vervoer van gevaarlijke stoffen. Dit is vastgelegd in risicoplafonds.
Een jaar na de inwerkingtreding blijkt dat op veel trajecten sprake is van overschrijding van de risicoplafonds. Met alle ontwikkelingen bij het spoor in onze gemeente is het belangrijk deze ontwikkelingen goed in de gaten te houden. En, als dat nodig is bij de minister aan te dringen op maatregelen die de risico’s aanvaardbaar houden.
Relatie met andere programma's
Tussen de programma’s in deze begroting bestaan onderlinge relaties.
Onder programma 1, Inwoners, veiligheid, bestuur en organisatie, valt:
- De vergunning- en ontheffingverlening volgens de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de Drank- en horecawet (Dhw).
- De toezichts- en handhavingstaken APV en Dhw.
- Het verlenen van omgevingsvergunningen door de Omgevingsdienst Rivierenland (ODR), een gemeenschappelijke regeling (GR).
- De invoering van de Omgevingswet (door de organisatorische impact)
- De veiligheidsregio Gelderland-Zuid, brandweertaken en rampenbestrijding, een GR.
Onder programma 2, Wonen, werken en bedrijven, valt:
- De toezichts- en handhavingstaken door de ODR op de omgevingsvergunningen.
Onder programma 3, Leefbaarheid, welzijn en zorg, valt:
- Regionale Ambulancevoorziening door Veiligheidsregio Gelderland Zuid
De taken die de gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie West Betuwe uitvoert voor de gemeente Geldermalsen hebben een relatie met de bedrijfsvoering. Daarom heeft Programma 1 ook een relatie met de Paragraaf Bedrijfsvoering.
Inleiding
Per speerpunt vindt u de antwoorden op de volgende vragen:
- Wat is het probleem/de uitdaging/de opgave?
- Wat willen we bereiken?
- Wat gaan we daarvoor doen?
- Wat mag het kosten inclusief nieuw beleid?
- Wat zijn de risico's?
Speerpunten
Indicatoren
Nieuw in deze begroting is een verplichte set aan indicatoren. De bron van de gegevens, die we hebben opgenomen, is de website waarstaatjegemeente.nl.
De cijfers van waarstaatjegemeente.nl zijn niet altijd heel recent. De verwachting is dat in de loop van de jaren de actualiteit toeneemt. Ter vergelijking hebben we de cijfers voor heel Nederland opgenomen. We kunnen er ook voor kiezen om te vergelijken met een selectie vergelijkbare gemeenten en om het tijdsverloop te laten zien. Hier zien we een groeimogelijkheid voor de komende jaren. We horen ook graag uw wensen.
Indicatoren Inwoners, veiligheid, bestuur en organisatie | ||||
---|---|---|---|---|
Indicator | Eenheid | Periode | Geldermalsen | Nederland |
Formatie | FTE per 1000 inwoners | 2016 | 4,41 | niet bekend |
Bezetting | FTE per 1000 inwoners | 2016 | 4,36 | niet bekend |
Overhead | % van totale lasten | 2016 | 8,4 | niet bekend |
Verwijzingen Halt | aantal per 10.000 inwoners lft 12-17 jaar | 2014 | 197,9 | 139,7 |
Jeugdige veelplegers | aantal per 10.000 inwoners lft 12-17 jaar | 2014 | 0,2 | 1,3 |
Winkeldiefstallen | aantal per 1.000 inwoners | 2015 | 0,6 | 2,4 |
Geweldsmisdrijven | aantal per 1.000 inwoners | 2015 | 4,8 | 5,4 |
Diefstal uit woning | aantal per 1.000 inwoners | 2015 | 3,8 | 3,9 |
Vernieling en beschadiging | aantal per 1.000 inwoners | 2015 | 4,6 | 6,1 |
Inleiding
Hier vindt u de belangrijkste beleidskaders van dit programma.
Wettelijk en/of beleidskader vastgelegd in
Beleidskader | Vastgesteld door | Datum vaststelling | Geldig tot |
---|---|---|---|
Notitie Op afstand en op maat, de gemeentelijke dienstverleningsvisie en het dienstverleningsconcept | gemeenteraad | maart 2008 | geen einddatum* |
Verordening Basis Registratie Personen (BRP) (inclusief eerste wijziging) | gemeenteraad | mei 2015 | geen einddatum |
Regeling beheer en toezicht BRP | college | september 2015 | geen einddatum |
Privacy reglement BRP | college | september 2015 | geen einddatum |
Informatie beveiligingsplan BRP | college | september 2016 | september 2017 |
Jaarlijkse zelfevaluatie proces & privacy | college | september 2016 | september 2017 |
Jaarlijkse zelfevaluatie reisdocumenten | college | september 2016 | september 2017 |
Jaarlijkse zelfevaluatie inhoudelijk BRP | college | september 2016 | september 2017 |
Reglement Burgerlijke stand | college | juli 2014 | geen einddatum |
Herziening onderhoudsrecht | gemeenteraad | juni 2011 | geen einddatum |
Verordening Lijkbezorging 2016 | gemeenteraad | december 2015 | geen einddatum |
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) | gemeenteraad | september 2011 | geen einddatum |
Gebiedsaanwijzing hinderlijk drankgebruik en gebiedsontzegging | college | augustus 2011 | geen einddatum |
Beleidsregel braderieën en (thema)markten | burgemeester | september 2015 | geen einddatum |
Beleidsregel standplaatsen | college | december 2015 | geen einddatum |
Integraal Veiligheidsplan | gemeenteraad | november 2012 | 2017 |
BIBOB beleid | gemeenteraad | november 2012 | geen einddatum |
Beleidsregel Bestuurlijke handhaving artikel 13b Opiumwet | burgemeester | september 2015 | geen einddatum |
Horecaverordening 2013 (inclusief eerste wijziging) | gemeenteraad | oktober 2015 | geen einddatum |
Preventie- en handhavingsplan Drank- en Horecawet gemeente Geldermalsen 2014-2015 | gemeenteraad | mei 2014 | 2016 ** |
Horecaregels en voorschriften Geldermalsen | college | september 2012 | geen einddatum |
Uitvoeringsbeleid toezicht en handhaving openbare ruimte en Drank- en Horecawet Geldermalsen 2015 | college en burgemeester | december 2014 | 2016 *** |
Klachtenregeling | gemeenteraad | november 2005 | geen einddatum |
Inspraakverordening | gemeenteraad | mei 2004 | geen einddatum |
Verordening Commissie Bezwaarschriften | gemeenteraad | november 2002 | geen einddatum |
Juridisch toetsingskader evenementen artikel 2:25 Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Geldermalsen | burgemeester | juni 2016 | geen einddatum |
* Genoemde verordeningen/regelingen/beleidsregels kennen geen einddatum. Wordt er geen nieuw (raads)besluit tot wijziging genomen? Dan blijven de betreffende verordeningen/regelingen/
beleidsregels van kracht.
** Wordt als een verplicht hoofdstuk opgenomen in de beleidsnota Volksgezondheid 2017-2020.
*** De uitgangspunten voor het onderdeel Drank- Horecawet worden in de beleidsnota
Volksgezondheid 2017-2020 geformuleerd.
Inleiding
Verbonden partijen zijn organisaties waarin de gemeente Geldermalsen een bestuurlijk én een financieel belang heeft. Het kan gaan om 1) een gemeenschappelijke regeling of 2) een deelneming in een vennootschap of stichting.
Hier vindt u de verbonden partij(en) die een bijdrage leveren aan de te realiseren doelen binnen dit programma. Per verbonden partij zijn de belangrijkste (beleids)ontwikkelingen vermeld. Algemene en financieel-technische informatie over de betreffende verbonden partij(en) vindt u in de paragraaf Verbonden partijen van deze begroting.
Verbonden Partijen
De financiën
De lasten en baten van het programma zijn hieronder weergegeven.
Inwoners, veiligheid, bestuur en organisatie | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Taakvelden BBV (incl. reserves) | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Lasten (x 1.000) | |||||||
0.1 | Bestuur | 1.699 | 1.609 | 1.363 | 1.384 | 1.365 | 1.365 |
0.2 | Burgerzaken | 996 | 1.011 | 734 | 729 | 762 | 697 |
0.4 | Overhead | 2.967 | 3.006 | 6.965 | 6.782 | 6.695 | 6.531 |
0.5 | Treasury | 0 | 0 | 51 | 48 | 45 | 43 |
0.8 | Overige baten en lasten | 713 | 27 | 189 | 161 | 100 | 84 |
0.10 | Mutaties reserves | 1.363 | 837 | 743 | 743 | 696 | 696 |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | 1.833 | 1.845 | 1.831 | 1.831 | 1.831 | 1.831 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 605 | 684 | 403 | 403 | 399 | 399 |
8.1 | Ruimtelijke Ordening | 60 | 56 | 504 | 504 | 504 | 505 |
8.3 | Wonen en bouwen | 29 | 5 | 148 | 123 | 128 | 123 |
Totaal Lasten | 10.265 | 9.080 | 12.931 | 12.708 | 12.525 | 12.274 | |
Baten (x 1.000) | |||||||
0.1 | Bestuur | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.2 | Burgerzaken | 473 | 486 | 516 | 516 | 516 | 516 |
0.4 | Overhead | 0 | 0 | 220 | 192 | 192 | 192 |
0.5 | Treasury | 0 | 0 | 17 | 14 | 12 | 9 |
0.8 | Overige baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.10 | Mutaties reserves | 2.079 | 999 | 734 | 649 | 525 | 363 |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 20 | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 |
8.1 | Ruimtelijke Ordening | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8.3 | Wonen en bouwen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Baten | 2.609 | 1.505 | 1.505 | 1.389 | 1.263 | 1.098 | |
Exploitatieresultaat na bestemming | 7.654 | 7.575 | 11.426 | 11.319 | 11.262 | 11.176 |
De toevoegingen en onttrekkingen van het programma zijn hieronder weergegeven.
Inwoners, veiligheid, bestuur en organisatie | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Taakvelden BBV mutaties reserves | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Toevoegingen (x 1.000) | |||||||
0.10 | Mutaties reserves | 1.363 | 837 | 743 | 743 | 696 | 696 |
Totaal toevoegingen | 1.363 | 837 | 743 | 743 | 696 | 696 | |
Onttrekkingen (x 1.000) | |||||||
0.10 | Mutaties reserves | 2.079 | 999 | 734 | 649 | 525 | 363 |
Totaal onttrekkingen | 2.079 | 999 | 734 | 649 | 525 | 363 | |
Saldo mutaties reserves | -716 | -162 | 10 | 94 | 170 | 333 |
De mutaties na bestemming t.o.v. 2017 zijn op hoofdlijnen:
Programma 1 | 2018 | 2019 | 2020 | |||
Gemeenschappelijke regelingen | 93 | 156 | 153 | |||
Algemene uitkering | 0 | 0 | -1 | |||
Overhead/ambtelijke uren | -44 | -45 | -71 | |||
Kapitaallasten | 36 | 48 | 62 | |||
Nieuw beleid | 25 | 25 | 25 | |||
Incidenteel terugkerend/fluctuerend | -4 | -20 | 83 | |||
Totaal verschil t.o.v. basisjaar 2017 | 106 | 164 | 251 |